Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Santos, Mauricio Santil. | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-26T17:36:01Z | - |
dc.date.available | 2025-03-26T17:36:01Z | - |
dc.date.issued | 2024-08-30 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/41580 | - |
dc.description.abstract | This thesis has as object of study the three-dimensional sculptural experimentations and
poetic perceptions in the process of interaction between urban beings and the
human/urban space, starting from the creation of a visual artistic poetics inserted in the
space, with the sense of amplifying symbolic apprehensions arising from the observation
of the experiences in everyday life and questions related to contemporary urban life, in a
language that unites Brazilian Art, Toy Art and contemporary art. The work “Bicho Homem” is the object that converges all this, where the work of art serves to channel
these impressions. In this sense, considering the political public space, of reflection and
exercise of citizenship, exhibiting in public and private spaces was to seek to activate
contents about the way we occupy the space and how art participates in this debate. Thus,
the present work is a continuation of the artistic work to interpret the experiences of the
creative experience with sculptures on the street or in closed public spaces of Salvador,
Bahia, Brasil through the reflections of thinkers such as Adam Rutherford (2020),
Almandrade (2008), Aroldo Rodrigues (2022), Carl Jung (2016), Catherine Millet (1997),
Claire Brown (2007), Cristina Freire (1997), Jean Chevalier (2020), José Cortés (2008),
Maurice Merleau Ponty (1999), Michel de Certeau (2014), Michel Maffesoli (2007),
Milton Santos (2006), Miwon Kwon (2009), Nanci Novais (2010), Nicolas Bourriaud
(2009), Paola Berenstein (2015), Richard Sennet (1988), Rutger Bregman (2021), Sandra
Rey (2002), Vera Maria Pallamin (2002) and Yuval Harari (2020). | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Contemporâneo | pt_BR |
dc.subject | Cidade | pt_BR |
dc.subject | Espaço | pt_BR |
dc.subject | Escultura | pt_BR |
dc.subject.other | City | pt_BR |
dc.subject.other | Contemporary | pt_BR |
dc.subject.other | Space | pt_BR |
dc.subject.other | Sculpture | pt_BR |
dc.title | Bicho-homem: experimentações tridimensionais sobre percepções poéticas do humano no espaço urbano | pt_BR |
dc.title.alternative | Bicho-Homem: three-dimensional experiments on poetic perceptions of the human in urban space. | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV ) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Costa, Roaleno Ribeiro Amâncio | - |
dc.contributor.referee1 | Costa, Roaleno Ribeiro Amâncio | - |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Paulo Roberto Ferreira | - |
dc.contributor.referee3 | Guimarães, Ricardo | - |
dc.contributor.referee4 | Nunes, Lilian do Amaral | - |
dc.contributor.referee5 | Novais, Nanci Santos | - |
dc.creator.Lattes | CV: http://lattes.cnpq.br/6919005272916791 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese tem como objeto de estudo as experimentações escultóricas tridimensionais
sobre as percepções do processo de interação entre seres humanos e o espaço urbano,
partindo da criação de uma poética visual inserida no espaço, com o sentido de amplificar
apreensões simbólicas advindas da observação das experiências no cotidiano e
indagações relacionadas à vida urbana contemporânea, em uma linguagem que une arte
brasileira, Toy Art e arte contemporânea. A obra “Bicho-Homem” é o objeto que converge
tudo isso, onde a obra de arte serve para canalizar essas impressões. Nesse sentido,
considerando o espaço urbano político, de reflexão e exercício da cidadania, expor aí é
buscar ativar conteúdos sobre a forma como ocupamos o espaço e como a arte participa
neste debate. Assim, o presente trabalho é um prosseguimento da obra artística para
interpretar as vivências da experiência criativa com as esculturas instaladas no espaço
público de Salvador, Bahia, Brasil através das reflexões de pensadores como Adam
Rutherford (2020), Almandrade (2008), Aroldo Rodrigues (2022), Carl Jung (2016),
Catherine Millet (1997), Claire Brown (2007), Cristina Freire (1997), Jean Chevalier
(2020), José Cortés (2008), Maurice Merleau Ponty (1999), Michel de Certeau (2014),
Michel Maffesoli (2007), Milton Santos (2006), Miwon Kwon (2009), Nanci Novais
(2010), Nicolas Bourriaud (2009), Paola Berenstein (2015), Richard Sennet (1988),
Rutger Bregman (2021), Sandra Rey (2002), Vera Maria Pallamin (2002) e Yuval Harari
(2020). | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.type.degree | Doutorado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (PPGAV)
|